Piața auto s-a contractat în primul semestru cu 18,6% față de aceeași perioadă a anului trecut, la 34.978 de autoturisme și vehicule comerciale noi vândute, cu un ritm de scădere mai accelerat la autoturisme, de 19,4%,potrivit datelor Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).
„În continuare, vânzările sunt susținute de achizițiile realizate de către persoanele juridice (75% din total în iunie). Astfel, pe fondul demarării târzii a Programului «Rabla», dar și a accesului dificil la credite, vânzările către persoanele fizice reprezintă la 6 luni doar 19% din total (în creștere totuși față de primele 5 luni, când acest procent era de 15%). Pentru comparație, în primul trimestru din 2012 (după 3 luni de funcționare a Programului «Rabla») acest raport era de 31% persoane fizice și 69% persoane juridice. În plus, continuă să se manifeste în piață impactul negativ al importului masiv de
vehicule rulate care, la un volum de aproximativ 102.000 unități la autoturisme și 21.500 la vehicule comerciale, au o creștere de 38%, respectiv 6% față de 2012. Din aceste cifre rezultă că la fiecare autovehicul (autoturism + vehicul comercial) nou vândut în România au fost aduse alte 4,1 rulate”, arată APIA, într-un comunicat.
În primele șase luni au fost vândute 28.964 de autoturisme.
Topul pe mărci este format din Dacia, cu 8.494 unități vândute (29,3% din total), Volkswagen (3.450 unități / 11,9%), Skoda (2.347 unități / 8,1%), Renault (1.754 unități / 6,1%), Ford (1.622 unități / 5,6%) și Hyundai (1.361 unități / 4,7%).
Pe modele, Dacia Logan rămâne pe primul loc, urmat de Duster, Sandero, Skoda Octavia și Volkswagen Golf.
„Analizând segmentarea pe clase, remarcăm că după 6 luni doar clasa monovolum este pe plus, toate celelalte fiind pe minus, cu scăderi cuprinse între 18% și 44%. Modificarea Codului Fiscal prin care a fost limitată deductibilitatea amortizării se dovedește a fi un factor suplimentar de scădere pentru autoturismele din clasele superioare (D, E, F), acestea înregistrând scăderi peste media pieței (31% – 44%)”, conform comunicatului.
Ponderii livrărilor de mașini cu motoare diesel a continuat să urce, ajungând la 56,4%, față de 50,2% în aceeași perioadă a anului trecut. Pentru cinci din primele zece mărci, motorizările diesel reprezintă peste 70% din vânzări.
Producția a scăzut în iunie cu 13,4% față de luna precedentă, astfel că pe primul semestru creșterea față de 2012 a fost de 36,6%, la 224.773 unități, cifră datorată în exclusivitate producției de autoturisme, care a înregistrat un avans de 44,7% (volum total 224.759 unități).
Volumele cele mai mari le-au înregistrat Dacia Duster (63.735 unități), urmată de Dacia Sandero (62.957 unități), Dacia Logan (54.227 unități) și Ford B-MAX (43.464 unități).
Și la exporturi s-a înregistrat o majorare semnificativă, de 23,3%, la un volum total de 188.744 unități. Creșterea se datorează în exclusivitate autoturismelor, care înregistrează un plus de 30,2%.
Cel mai exportat model în luna iunie a fost Dacia Sandero (10.882 unități), urmat de Duster (9.377 unități) și B-MAX (7.003 unități). Pe ansamblul celor șase luni pe primul loc este Duster (64.236), urmat de Sandero (60.446) și Ford B-MAX (43.312).
Vânzările de autoturisme și vehicule comerciale noi s-au redus anul trecut cu 20,9%, la 87.505 de unități, una dintre cele mai mari scăderi din UE. Pentru anul în curs APIA speră la un avans de 5%.